onsdag 30 november 2011

Skivrecension: Daniel Ögren - Laponia

Med debutalbumet Laponia bjuder Daniel Ögren med lyssnaren ut på en sonisk vandring över de Lappländska vidderna, upp för Njullas sluttningar och genom glesa björkskogar. Allt sker med en norrländsk eftertänksamhet och ett lugn där vemodet hela tiden ligger och gror i bakgrunden.

Gitarristen (claviolinisten och organisten) Daniel Ögren är sedan tidigare känd som gitarrist bredvid Anna von Hausswolff och var en av de bidragande orsakerna till att von Hausswolffs debutalbum Singing From The Grave blev ett av förra årets bästa album. När jag såg Anna von Hausswolff live förra våren blev jag väldigt imponerad av Ögrens känslosamma och konstnärliga gitarrspel. Denna konstnärlighet får man även ta del av på Laponia, men då i en större dos.

Laponia är inspelad i en kyrka under en dag med ett fåtal mikrofoner. Man har lyckats fånga kyrkans stora rum på ett snyggt sätt utan att tappa fokus från instrumentens klang. När temat till The Cowbell drar igång är det gåshudsvarning för en audiofil likt undertecknad - trummor, basklarinett, gitarr och kontrabas flyter samman i en närmast perfekt symbios.

Daniel Ögren övertygar helt klart som instrumentalist, men kanske framför allt som kompositör, på Laponia. Under knappt fyrtio minuter får han i alla fall mig att försvinna bort från de småländska skogarna och in i det Lappländska vidundret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar