tisdag 12 februari 2013

Skiva: David Sandström - Om Det Inte Händer Nåt Innan Imorgon Så Kommer Jag

Om det inte händer nåt innan imorgon så kommer jag är David Sandströms debutskiva som soloartist. Man kan höra att han har en bakgrund i Refused, ett visst tuggande känns igen från hardcorepunken, men främst så är det här en platta som andas norrländskt vemod. Att genrebestämma den är relativt oviktigt, men om det tvunget ska göras så hamnar den någonstans mellan rock och folkmusik, även om rocken definitivt tar överhanden.

Skivan är ett konceptalbum, baserat på Sandströms egen morfar, Sigvard Nilsson, som ägde en gård i Västerbotten. När de mindre jordbruken gick under på 60-talet så blev det för mycket för Sigvard som tog sitt liv 1968.

Det här är en historia som verkligen berör, speciellt när David Sandström låter den föras fram av släpiga tummor, långsam bas, och monotona gitarrslingor. Därpå tillkommer då och då klockspel, piano, elorgel och fioler, och framförallt Davids fantastiska texter som utan att säga allt för mycket rakt ut skicka rysningar längs  med ryggraden. Att en då okänd Frida Hyvönen lånar ut sin stämma i vissa låtar gör knappast saken sämre.

Visst har Dennis Lyxzén haft större kommersiell framgång efter Refused, men Sandström har alltid varit intressantare rent musikaliskt, vilket han bevisade redan med musikkollektivat TEXT som innehöll såväl de övriga två Refused-medlemmarna som Frida Hyvönen. Att Sandströms solodebut sen var en av de vackraste och mest ångestladdade svenska debutplattor jag hört gjorde bara min övertygelse större.

Eftersom skivan varken finns på spotify eller youtube så länkar jag den här på grooveshark. Låtarna ligger dock i oordning så därför postar jag även låtorningen så ni själva får lägga dem i en spellista:

  1. "Apropå det här med att finnas till" - 4:33
  2. "Stämning" - 4:18
  3. "1968" - 13:52
  4. "Degernäs" - 7:46
  5. "När hjärtat svider" - 5:54
  6. "Oväsen" - 1:40
  7. "Det du vill mest" - 10:53
  8. "Kurragömma" - 13:36

http://grooveshark.com/#!/album/Om+Det+Inte+H+nder+N+t+Innan+Imorgon+S+Kommer+Jag/6093473

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar